De Theaterdag

Theaterproject “De Theaterdag” is een dag plezier voor de hele basisschool, waarbij de kinderen in verschillende workshops werken aan hun eigen schoolvoorstelling!

De Theaterdag in Vogelvlucht

De theaterdag is een theaterproject geschikt voor basisschoolkinderen van alle leeftijden! Na een korte instructie en een introductievoorstelling die wordt gegeven door Theater op School, beginnen de kinderen met repeteren in verschillende workshops, elk met hun eigen klas. Deze workshops bestaan uit een mengelmoes van mime, improvisatie, theater, slapstick en clownerie. Aan het einde van de dag voeren ze dan een grote schoolvoorstelling op, waar ze de sterren van de hemel zullen spelen!

vliegtuig

Verloop van de theaterdag

Tijdlijn theaterdag

Verloop

Na een korte instructie voor de ouders en docenten, beginnen de kinderen met een introductievoorstelling, gegeven door Theater op School. Vervolgens begint de repetitie, waar de kinderen workshops volgen met elementen van mime, improvisatie, theater, slapstick en clownerie, om uiteindelijk een grote voorstelling op te voeren!

Instructie

Rond 08:00 begint de theaterdag met een instructie voor alle basisschooldocenten en hulpouders die meewerken aan het theaterproject.

• Wat Doen de Leraren?:
    Elke leraar begeleidt zijn eigen klas/groep tijdens de workshops!
  • Wat Doen de Ouders?:
    De hulpouders hebben een ondersteunende rol, en kunnen helpen bij het maken van attributen en bij het schminken.

Introductievoorstelling

Voor de basisschoolleerlingen begint het theaterproject met een voorstelling gegeven door Theater op School. Hier maken de kinderen op interactieve wijze kennis met theaterkunsten als improvisatietheater en slapstick. Zo zien ze precies wat ze straks zelf gaan doen tijdens de theaterdag!

Repetities: De Workshops

Elke klas doet een workshop waar ze repeteren met hun eigen leerkracht, en eventueel een hulpouder. Ze worden hierbij geholpen door de Trainers van Theater op School, die de acts regisseren.

De workshops bevatten uiteenlopende vormen van podiumkunst, namelijk: theater, improvisatie, mime, slapstick, en clownerie. Voor meer informatie, zie ‘Workshops/Acts’

De Voorstelling!

Tijdens de eindvoorstelling van De Theaterdag zijn de basisschoolleerlingen zowel het publiek als de toneelspelers. Ze laten elkaar en de rest van het publiek hun acts zien, en doen iedereen in lachen uitbarsten!

• Het Programma:
    Theater op School maakt de volgorde voor het programma, en begeleidt de presentatie van de voorstelling. Daarbij wordt meestal spontaan de hulp ingeroepen van een aantal leerlingen uit het publiek.
  • De Acts:
    Tijdens de voorstelling zitten de leerlingen met hun leerkracht in het publiek, zodat zij naar de medeleerlingen kunnen kijken. Theater op School wijst iedere groep een plek toe.
    Vlak voor het moment van het optreden krijgt de groep een seintje van de presentator om zich achter het decor klaar te maken voor het optreden. Na hun prachtige act vol theater, improvisatie, mime, slapstick en clownerie, kunnen de kinderen verder kijken naar de voorstelling.

Prijzen Theaterdag

De prijs van een Theaterdag wordt bepaald door het aantal groepen dat meedoet aan het theaterproject.

Tot en met 3 groepen 1 gastdocent € 710
Tot en met 6 groepen 1 of 2 gastdocenten € 1050
Tot en met 9 groepen 2 of 3 gastdocenten € 1450
Tot en met 12 groepen 3 of 4 gastdocenten € 1950

Vanaf 13 groepen is de prijs in overleg.

Mocht de voorstelling na schooltijd plaatsvinden, dan betaalt u € 100 extra per gastdocent.

De prijzen zijn inclusief reiskosten, exclusief 9% BTW.

Inclusief in de prijs is:

Workshops

Tijdens de theaterdag biedt Theater op School workshops aan, waarin de kinderen kennismaken met een mengelmoes van vijf verschillende podiumkunsten, stuk voor stuk geschikt voor basisschoolkinderen van alle leeftijden!

Elementen in de acts

Theater icoontje

Theater

Een stukje theater zorgt altijd voor geschater!

Improvisatie icoon

Improvisatie

Improviseren kun je leren!
Mime icoon

Mime

De kunst van mime: niet gehoord, maar wel gezien!

Slapstick icoon

Slapstick

Mensen die vallen laten de schaterlach knallen!
Clownerie icoon

Clownerie

Een act clownerie doet proesten voor drie!

Voorbeeldrooster Theaterdag

Voorbeeldrooster

Tijden kunnen in overleg met Theater op School aangepast worden.

07:45 Aankomst van Theater Zonder Blabla
08.00 Instructie aan leerkrachten en eventueel hulpouders
09:00 – 09:30 Introductievoorstelling
09.30 – 12:00 Repetities in groepen met begeleiding van een of meerdere trainers van Theater op School
12:00 – 13:00 Pauze op school; Tevens kunnen de kinderen zich omkleden en schminken. Gastdocenten bouwen het decor
13:15 Verzamelen voor de voorstelling
13:30 – 14:30 Presentatie van de theatervoorstelling aan ouders en andere belangstellenden
14:30 – 15:30 Einde voorstelling, twee leerkrachten/ hulpouders helpen met het opruimen van de theatermaterialen en de afbouw van het decor.

Praktische informatie theaterdag

Overige Informatie

Voor informatie over de locatie, en het decor, materialen, en kostuums voor een theaterdag op uw basisschool, zie hieronder.